Pages


Tuesday 27 November 2012

Badiuzzaman Said Nursi


    Badiuzzaman Said Nursi merupakan seorang tokoh Islam Turki yang terkenal dengan perjuangannya dalam memelihara akidah dan iman umat Islam di negara itu ketika ia diisytiharkan sebagai sebuah negara 'Republik'.
   
   Turki membuat beberapa perubahan sejak bertukar wajah menjadi negara sekular , Kerajaan Turki yang diperintah oleh Mustafa Kamal Artatuk telah mengharamkan semua Syiar Islam dengan menukar azan ke dalam bahasa Turki, menutup Masjid dan Sekolah Agama, mengharamkan tulisan dalam Bahasa Arab, mengharamkan pemakaian hijab, dan menyekat kegiatan dakwah.

  Badiuzzaman Said Nursi menulis sebuah kitab yang diberi nama Rasa'il al-Nur atau lebih dikenali sebagai Risalah al-Nur yang menjadi bahan bacaan orang ramai apabila Al-QURAN dan Kitab-Kitab Agama diharamkan.

  Perjuangan beliau amat hebat,kerana terpaksa melalui satu zaman yang cukup tragis dalam sejarah Islam baginya.Pada mulanya, Badiuzzaman Said Nursi cuba membuat perubahan dalam Sistem Pendidikan dan Politik

Antaranya:

1.Beliau berpendapat perlunya penyatuan antara pendidikan agama dengan sains.

2.Beliau juga berjuang untuk menegakkan sistem yang berpandukan syariat Islam.

Semua pemikirannya dikumpulkan dalam satu karya iaitu Risalah al-Nur.
Sebelum beliau meninggal dunia, beliau sempat menziarahi anak muridnya di banyak tempat (dalam Negara Turki) dan menghadapi tekanan yang kuat daripada pemerintah.

Badiuzzaman Said Nursi meninggal dunia pada hari Rabu 23 Mac 1960, bersamaan 25 Ramadan 1379 Hijrah.......Al-Fatihah.....

Rujukan (Novel Badiuzzaman Said Nursi Pejuang dan Pemikir Islam oleh Abdul Latip Talib)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...